(Tisková zpráva)
Nina Vangeli
Na konci září vyvrcholilo koncertem v divadle Archa mezinárodní letní turné vítězů posledního ročníku choreografické soutěže Cena Jarmily Jeřábkové. Turné zahrnovalo středoevropské země, jejichž mladí choreografičtí adepti především soutěž o Cenu JJ vyhledávají. Vítězové se představili na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a České republice. Dramaturgii turné tvořily nové opusy vítězných choreografů, které vznikly na základě (peněžitých) cen soutěže - jak právě plyne ze soutěžních podmínek. Cena Jarmily Jeřábkové takto začínající choreografy stimuluje k nové tvorbě a podporuje její veřejné uplatnění. A letos poprvé i v mezinárodních souvislostech.
Své choreografie ve slavnostním večeru v divadle Archa představili – a zúčastnili se jejich provedení i jako interpreti – Inga Mikshina, Roman Zotov a Pavla Vařáková. Vystoupení se těšilo vřelé odezvě plně publikem obsazeného sálu, a plným právem. Choreografie absolventů konzervatoře, ve dvou případech absolventů poměrně čerstvých, byly suverénní v názoru, emotivně vtahující a provedené v současném tanečním feelingu.
Inga Mikshina, rodačka ze Sibiře, dokončila před rokem studium na konzervatoři Duncan Centre. V divadle Archa představila dílo s názvem Hannah Hariet Chaplin cca 1925. Choreografie je ponorem do vnitřního světa, vzpomínek a utkvělých představ Chaplinovy matky, jak ji líčí Charles Chaplin ve svých memoárech. Ústředním motivem je pozvolné zatemnění mysli hrdinky. Diváci koncertu vítězů shlédli druhou verzi tohoto titulu. – Verze první, uvedená v rámci soutěže, byla zalidněnější, a tím i plastičtější, přinášela rozlišitelné charaktery, a jakkoli neupadala do narace tanci cizí, uváděla srozumitelně do situace, z níž pak jednotlivé, i bizarní, atmosferické a intuitivní taneční výkony a jejich nahuštěná emocionalita organicky a čitelně vyvstávaly. Vedle tance se zde uplatila i herecká exprese. Celek byl chvějivým obrazem, nahozeným citlivým štětcem. – Aktuální verze, uvedená v Arše, byla redukována na tři tanečnice, snad znásobené Hanny/Hariet Chaplin, a vyjadřovala nefigurativně esenci stavu ženské duše, topící se nezadržitelně v sobě samé.
Přinesla hypersenzitivní tanec tří charismatických tanečnic – samotné choreografky Ingy Mikshiny, Johany Pockové a Kristýny Šajtošové. Byl to tanec ztrojnásobené duše Hanny Hariet. Elegantní jednoduché dlouhé šaty tří tanečnic byly nevtíravým náznakem odvanuté doby. Tanec to byl melancholický, hypersenzitivní, pravdivý ve výrazu a kultivovaný. - Na druhou stranu nové zabstraktnělé verzi chyběly drobné citové drápky, drobné úchytku, útržky reality, kterými by se tvůrkyně dostala diváku na kůži až za čistě estetický vjem, k vjemu osudovému, tragickému. Nestačí melancholie tanečnic, smutek se musí zarýt do diváků.
Budeme-li se na tuto choreografii dívat jako na součást trendu fyzického divadla, který aktuálně v „pražské škole“ tance vítězí, pak by šlo o její jemnou variantu, variantu jemných, ostýchavých a sesterských dotyků, variantu jing.
Také Roman Zotov uvedl pod názvem Alisa Vasanta a pod značkou A+1 Company (za níž se skrývá dále spolutvůrce a tanečník Ivan Volkov) variaci na svou původní soutěžní choreografii. I v tomto případě šlo o fyzické divadlo, ale velmi expresivní, které představovalo naopak živel jang, a nejenom proto, že tvůrci i interprety byli muži. Ale hlavně proto, že to bylo podobně jako výchozí soutěžní choreografie „vykolejující fyzické divadlo, složené ze sledu trápivých snů. Absurdní, lehce naturalistické, trochu ready-made“. Nové dílo je pokračováním a rozvíjením nalezeného stylu. – Mužská přítomnost, doslova mužská tělesnost zde hrají zásadní roli. - Dva do půl těla obnažení mladí muži se drží se svým tancem dlouho hodně při zemi. Pozorovat, byť jen poloobnažené exponované mužské tělo, je svým způsobem náročné. Je to znepokojivě intimní. Stále totiž na takový pohled nejsme úplně zvyklí. Celá tisíciletá kultura nás vedla k pohledu na ženské tělo; dívat se na obnaženého muže je stále jaksi nepatřičné. Právě tak je fyzický dotek dvou mužských těl mnohem fyzičtější než sesterská intimita ženských tanečnic. A jako by se ani oni sami, dva obnažení (a tušíme i zpocení) muži necítili ve svých tělech komfortně, hledají na podlaze, a pak v celém prostoru nové tvary a polohy těla, nové možnosti přiměřenější, komfortnější, méně bolestné fyzické existence. Nebo někdy, zdá se, naopak bolestnější. Krása jde stranou, exhibice jde stranou, ohled na dámy v publiku jde stranou. Nejsou to jen nějaké ásány, tanečníci brázdí prostor jako jako přízemní víry, vytřepávají prostor jak staré prostěradlo. – Oba tanečníci podali zajímavou a náročnou definici muže.
Choreografka Pavla Vařáková ze skupiny EKS uvedla choreografii She, v níž tančí Kateřina Blažková, Zdena Hüttlová a sama choreografka. Jak plyne z názvu choreografie, jde o nejistotu ženy uprostřed tísnivých pravidel společnosti. Ve stylu tance převažovala jakási citlivá abstrakce. Kultivovaný taneční projev proto nedokázal vykoupit ani konkretizovat příliš obecné téma ženy, a asi ani neměl šanci odpovědět na sofistikované otázky po místě ženy v dnešní společnosti, předsudcích, kterým je vystavena, jejímu vnitřnímu rozporu s běžně chápanou realitou – jak si dávala za úkol choreografka. Trocha rekvizitní komiky (jakési hry se štokrlátkem) do problematiky jasno nijak zvlášť nevnesly. Co zbylo, byl velmi citlivý tanec tří vzájemně napojených tanečnic.
Ve dnech 20. – 22.11. proběhl již 14. ročník choreografické soutěže pro mladé a začínající choreografy ze střední a východní Evropy, založené známou osobností českého tance, paní Evou Blažíčkovou, a pojmenované podle její učitelky a velké postavy české taneční moderny, Jarmily Jeřábkové.
Na programu slavnostního zahájení ve známém pražském alternativním prostoru NoD bylo představení jedné z někdejších laureátek této ceny, Dory Sulženko Hoštové Proces. V následujících dvou soutěžních večerech se představily finalisté z Řecka, Ruska, Maďarska a Čech. Tyto večery se uskutečnily tradičně v divadelním sále konzervatoře Duncan Centre. Dnes čeká diváky a všechny účastníky závěrečný Gala večer vítězů; koná se v divadle Disk ve 20.00.
Skladatelskou osobností soutěžního ročníku je Ivana Loudová. Taneční provedení některé z jejích skladeb je povinnou kategorií soutěže kromě choreografických skladeb volných.
Členy mezinárodní poroty jsou vedle zakladatelky Evy Blažíčkové taneční publicistka z Prahy Nina Vangeli, maďarská nezávislá tanečnice a choreografka Márta Ladjánszki, Jan Minařík, bývalý tanečník proslulého souboru Tanztheater Wuppertal, Slovák Milan Zvada, kurátor Centra nezávislej kultúry v Bánské Bystrici a Pawel Korbus z Polska.
V minulých ročnících byli silní a získávali ceny zejména účastníci z Maďarska, a rovněž z Řecka. Letošní ročník patří choreografům ruského a českého původu. První cenu získala Inga Mikshina za sóla Tak snadno na hudbu Pražských imaginací – Tajemných budov na Starém městě Ivany Loudové a volnou skladbu Za úsvitu. Projev Ingy nesleduje trendy, mladá choreografka naslouchá tělu a jeho genové paměti, vystihuje náladu klimatu denní doby, klimatu těla. Je to tanec jako akomodace těla na nejjemnější záchvěvy duše, a tento tanec obsahuje i neokázalé stopy paměti těla - tělesné, gestické a taneční zvyky svého rodu. A nad vším vládl jako leitmotiv prožitek krásy pohybu v novém i tradičním slova smyslu.
O druhou cenu se podělili Roman Zotov z Ruska, především s přihlédnutím k choreografii Pobřeží na hudbu Nokturna pro violu a smyčce a Sinfonia numerica per orchestra da camera, a Češi Pavla Vařáková a Ondřej Krejčí ze skupiny EKS, za svou volnou tvorbu Na pokraji okraje (L/Edge).
Roman Zotov překvapil komplexním a bohatě rozpracovaným duetem, obrazem bratrské dvojice, opřeným o chlapecké vzpomínky, rozplývající se groteskně v pohyblivých vodách paměti. Bylo to vykolejující fyzické divadlo, složené z trápivě snových obrazů. Absurdní, lehce naturalistická, detailně promyšlená choreografie.
Skupina EKS, která předvedla dynamický duet v těsné spolupráci s živými hudebníky na scéně, zaujala především svým originálním tanečním jazykem a jeho exaktní artikulací. Bravurně provedený duet stál na prudkých kontrastech, četných bizarních pádech, překvapivých vysvobozeních z těchto pádů a prapodivně lomeném stylu intimních přiblížení. Při vší bizarnosti a stalých breacích byl elegantní a precizně kreslený do prostoru.
Zmíněné vítězné choreografie budou uvedeny dnes večer v Divadle Disk ve 20.00, poté, co odezní koncert z díla Ivany Loudové v provedení Kaprova kvarteta a budou slavnostně předány ceny vítězným choreografům.
V návaznosti na bienále Festival Nové Evropy, v jehož rámci se uděluje Cena Jarmily Jeřábkové (akce zaměřená na podporu mladých a začínajících choreografů „nové“, „jiné“, středovýchodní, posttotalitní Evropy), se uskutečnilo mezinárodní turné vítězů (vítězek) na trase Banská Bystrica – Budapešť – Praha. Bylo dílem synergie maďarských, slovenských a českých partnerů ze sféry nezávislého tance, konkrétně zakládajícího občanského sdružení Cena Jarmily Jeřábkové, agilního kulturního banskobystrického centra Zahrada a významného nezávislého maďarského tvůrčího uskupení L1. Takové turné vítězů se bude nadále konat vždy mezi soutěžními ročníky. Vyústěním tohoto turné je laureátek Ceny Jarmily Jeřábkové Eszter Herold a Markéty Kuttnerové k prezentování svých (pro soutěž připravených) nových choreografií v proslulém divadle Piny Bausch ve Wuppertalu. Polští partneři se letošního ročníku nemohli zúčastnit, ale již probíhá debata o připojení se v plném rozsahu v ročníku 2015.
Účast „visegrádských partnerů“ na projektu Rozhodnutí pořádat Festival New Europe spolu s udílením Ceny Jarmily Jeřábkové jako bienále a provázat tuto aktivitu s partnery ze zemí visegrádu se potvrdilo jako velmi šťastné rozhodnutí z řady důvodů:
Mediální ohlas
Organizátoři každoročně
pořádané choreografické soutěže o Cenu Jarmily Jeřábkové, která se v
posledních letech konala v rámci Festivalu Nové Evropy v pražském
Divadle Duncan Centre, oznamují veřejnosti, že z finančních důvodů
neproběhne letošní plánovaný 12. ročník soutěže.
Festival i soutěž se přesouvají na listopad roku 2012. Zájemci, kteří
se do soutěže přihlásili již letos, byli informováni o změně termínu a
budou mít tedy možnost prezentovat své dílo příští rok. Tímto se mění
celková forma festivalu a soutěže na bienále. Záměrem organizátorů je
zkvalitnit přípravy festivalu a soutěže, navázat další mezinárodní
spolupráci a více propojit festival s ostatními tuzemskými i
mezinárodními tanečními platformami.
Jak Festival Nové Evropy, tak choreografická soutěž Cena Jarmily
Jeřábkové, budou i nadále poskytovat podporu mladým choreografům a
tanečníkům. Rovněž chce festival i soutěž prezentovat kvalitu české
současné klasické hudby a přispívat k šíření povědomí široké
veřejnosti o soudobém tanečním umění.
V Praze, dne 30. 8. 2011
FESTIVAL NOVÉ EVROPY 2010 CENA JARMILY JEŘÁBKOVÉ
dvanáctý ročník soutěže, čtvrtý ročník festivalu
závěrečná tisková zpráva
Choreografická soutěž pro
mladé umělce ze střední a východní Evropy, se letos konala již po
dvanácté od 25.11. - 29.11. V posledních letech probíhá její finále
jako festival otevřený pro veřejnost. Specialitou soutěže je důraz
kladený na vážnou hudbu; ze dvou soutěžních choreografií musí být
jedna vytvořena na hudbu moderního českého skladatele. Jméno tohoto
skladatele je vyhlášeno pro další ročník vždy při slavnostním
zakončení soutěže. V minulosti se zde objevila jména jako Bohuslav
Martinů, Miloslav Kabeláč, Petr Eben, Marek Kopelent, Kryštof Mařatka,
Martin Smolka a další. Letos byl tímto skladatelem Jiří Teml.
Za dvanáct let soutěží prošli mladí choreografové z České republiky,
Kypru, Lotyšska, Polska, Maďarska, Rumunsko, Řecko, Slovensko,
Slovinska, Turecko. Letos byli mezi finalisty zastoupeni choreografové
z Řecka, Polska/Německa, Slovenska a České republiky. Členy
mezinárodní poroty jsou: zakladatelka soutěže, paní Eva Blažíčková,
taneční publicistka Nina Vangeli, John Ashford z Velké Británie,
spojený s činností londýnského tanečního divadla The Place a soutěže
Aerowaves, Jan Minařík, bývalý přední člen Tanztheater Wuppertal Piny
Bausch a Michel Vincenot, ředitel Scene conventionnée Dance, Pau,
Francie.
V úvodních večerech Festivalu Nové Evropy vystoupili loňští a
předloňští vítězové Kateřina Stupecká s dílem Sunyata-plodná
prázdnota, tanečním sestupem šerem a magickými světelnými
záblesky do hloubek podvědomí. Zoltán Grecsó v triu Touha
žít vytvořil portrét svého otce, v němž mísí třeskuté svébytné
sólové taneční variace se zpomalenými či utkvělými útržky životní
reality, střídavě snové a humorně absurdní. Oba choreografové obhájili
svá někdejší vítězství a prokázali, že se od té doby posunuli k
umělecké zralosti.
Přesvědčivou vítězkou soutěže se stala Řekyně Iris Karayan.
Uvedla dílo Leg acy, strhující sólo na hudbu Concerta per
clavicembalo ed orchestra da camera – Drammatico Jiřího Temla.
Originalita tanečního jazyka, který jako byměnil samu anatomii
tanečnice; ta se pohybuje jako vykloubený Picassův obraz, který
sestoupil omylem ze zdi. Překvapivá hra tělesných tenzí, překvapivé
rytmy reagují na podněty Temlovy hudby, avšak vytvářejí autonomní
taneční výpověď s vyústěním střelhbitých otoček a spirál. Dílo
nepostrádalo humor a euforizovalo diváky. Tanečnice přivádí na mysl
vzpomínky na Nižinského, ranou Marie Chouinard. Jako svou volnou
tvorbu uvedla Iris Karayan A time to mourn – animální
duet dvou lvic potřásajících hřívami, ponor do nejspodnějších vrstev
lidské paměti, kdy se vědomí teprve rodilo zmítáno divokými instinkty.
Další ceny uděleny nebyly.
Festival je jako každoročně uzavřen slavnostním koncertem z díla
skladatele tohoto ročníku a tanečním koncertem vítězů. Vedle
choreografií Iris Karayan bude dána příležitost choreografické
debutantce a studentce KonzervatořeDuncan centre Anežce Stráníkové,
která uvede svou soutěžní práci na Temlovu Hommage a Michelangelo –
Hledání tvaru pod názvem Setkání s Michelangelem.
Projekt je realizován
za podpory: Ministerstvo kultury ČR, Magistrát hl. m. Prahy,
International Visegrad Fund, Řecké velvyslanectví, Slovenský institut
v Praze, Nadace Život umělce České Centrum Praha, MĚSTSKÁ ČÁST PRAHA
4.
Partneři festivalu: Orkesztika Foundation, Asociácia súčasného
tanca, Śląski Teatr Tańca
Mediální partneři: A2 kulturní čtrnáctideník, Nový prostor,
Hudební Rozhledy, Taneční Zóna, Metropolis, magazín Salto /sk/,
časopis Vlna /sk/ Bio Oko, Aerofilms s.r.o. a kino Světozor, Radio
Etno, ČRo 3 – Vltava, tanecniaktuality.cz, Pragoplakát s.r.o.
Festival Nové Evropy 2009 a Cena Jarmily Jeřábkové
Tisková zpráva
Ve dnech 3. - 7.
prosince 2009 se v prostorách Konzervatoře Duncan centre a
Divadla Duncan Centre konal 11. ročník mezinárodní choreografické
soutěže pro původní taneční tvorbu Cena Jarmily Jeřábkové a Festival
Nové Evropy.
Festival zpřístupňuje díla všech finalistů veřejnosti. Cena je
udělována mladým umělcům do třiceti pěti let z "nové" - střední a
východní Evropy. Má u nich podpořit vytváření moderní taneční
identity. Soutěží se dvěma díly - volnou kompozicí a choreografií na
hudbu soudobého českého autora; podpora české hudební tvorby je
specialitou soutěže. Soutěž byla založena známou osobností české
taneční scény, paní Evou Blažíčkovou. Ta volí i skladatele ročníku;
letos jím byl Martin Smolka.
Veřejného finále soutěže se letos zúčastnili mladí umělci z České
republiky, Maďarska, Slovenska a Turecka. Mezinárodní porota ve
složení: Nina Vangeli (předsedkyně), Eva Blažíčková, John Ashford
(Velká Británie), Michel Vincenot (Francie), Toméo Vergés (Španělsko)
neudělila třetí cenu. Jak první, tak druhá cena putují letos do
Maďarska. První cenu získal Zoltán Grecsó, který provedl
duet Konverzace plná soli na 1. větu Smolkova Oh, my Admired C Minor
a volnou sólovou choreografii pod názvem Bachelor Day. Porota
ocenila napojení na hudbu a schopnost přetvořit její dynamické podněty
na tělesnou tektoniku v citlivé partnerské práci. Ocenila i zralý a
přesný taneční projev v sóle, jakož i humor a komunikativnost.
Druhou cenu porota udělila Ágnes Fülöp za Instant na hudbu
Smolkova Zvonění a za volnou choreografii Angelwing…that was.
Porota byla výjimečně spokojena s originální reakcí této choreografky
na hudbu, kterou zprostředkovala metaforicky pohybem písku, v němž
kreslila ornamenty a který vyhazovala do vzduchu, a tyto pohyby
korespondovaly s pohyby druhé tanečnice na scéně. V sóle předvedla
křehkou a čistou taneční kresbou stesk po ztracených andělských
křídlech. Všechna čtyři díla budou uvedena i v závěrečném
gala-koncertu, jehož součástí - jak už je při této soutěži tradicí -
bude také koncertní provedení děl skladatele Martina Smolky.
Soutěžící
pro rok 2009: Zoltán Grecsó (HU), Ágnes Fülöp (HU), Virág
Arany (HU), Ilyas Odman (TU), Zdenka Brungot Svíteková (SK), Cansu
Ergin (TU), Radim Klásek (CZ)
Skladatelskou osobností pro rok 2010
byl na závěr festivalu vyhlášen Jiří Teml. Příšťí ročník
Festivalu Nové Evropy - Cena Jarmily Jeřábkové se uskuteční v termínu
25. - 29. listopadu 2010.
Uzávěrky přihlášek 30. 4. 2010.
Festival Nové Evropy 2008 a Cena Jarmily Jeřábkové
Tisková zpráva
V pražském Divadle Duncan
Centre proběhl 10. ročník choreografické soutěže o Cenu Jarmily
Jeřábkové, která se v posledních letech koná v rámci Festivalu Nové
Evropy. Novou Evropou je míněno středoevropský a východoevropský
prostor, odkud přicházejí mladí choreografové do 35 let, aby se
představili publiku, ucházeli o cenu a setkali navzájem. Letos viděl
festival díla tvůrců z České republiky, Estonska, Kypru, Lotyšska,
Maďarska, Polska, Řecka a Turecka.
Soutěž i festival založila Eva Blažíčková, ředitelka Duncan Centra a
přímá žákyně představitelky předválečného soudobého tance u nás, podle
níž je cena nazvána, Jarmily Jeřábkové. Eva Blažíčková věnuje
obzvláštní pozornost podpoře muzikálnosti tanečního projevu a soutěž
má svou specialitu - povinnou část na hudbu moderního českého
skladatele. Letos byl "povinným" skladatelem Kryštof Mařatka,
mladý Český skladatel, působící úspěšně v Paříži.
Festival byl otevřen slavnostním večerem, v němž se s novými
choreografiemi představily loňské vítězky. Duo Lang
Katariny Papageorgiou s nezvyklým kluzkým pohybem, jakoby
přicházející z neznámé dimenze, zůstalo nejoriginálnějším dílem celého
festivalu.
Letos pětičlenná mezinárodní porota, v níž nechyběl John Ashford z
legendárního londýnského tanečního divadla The Place, udělila ex equo
dvě druhé ceny. První a třetí nebyly uděleny.
Jednu z cen získala Řekyně Maria Koliopoulou, která
představila jako povinnou skladbu Action 3 na Exaltum
a Fables Kryštofa Mařatky a volnou choreografii Action
1.3. na pozadí zvukového designu Yannise Isidoroua. Maria
Kaliopoulou je zralá, konsekventní konceptuální choreografka a
tanečnice velké jevištní prezence. Její práce je výtvarně elegantní,
poučená v soudobých trendech.
Další druhou cenu získala Kateřina Stupecká z České republiky,
která provedla na Astrofonii Kryštofa Mařatky sólo pod názvem
Da Capo a ve volné skladbě na hudbu Arvo Pärta trio Al
Fin. Kateřina Stupecká je skvělá tanečnice, vyzařující
energii. Komplikovaně a exaktně odpovídá na výzvy hudby i prostoru.
Obě vítězky se představí i v závěrečném gala koncertu, kde hudební
trio ArteMiss provede Mařatkovy skladby a skladatel bude osobně
improvizovat na klavír, přičemž taneční a improvizující partnerkou mu
bude Dora Hoštová, jedna z nadějí naší mladé choreografie.
Cena Jarmily Jeřábkové 2007
Tisková zpráva FESTIVALU NOVÉ EVROPY 2007
V divadle Duncan Centre
proběhl Festival Nové Evropy, v němž se představilo šestnáct
choreografií mladých tvůrců z Bulharska, České republiky, Estonska,
Kypru, Polska, Rumunska a Řecka. Dva večery byly veřejně prezentovaným
finále soutěže o Cenu Jarmily Jeřábkové. V úvodním večeru, který
předcházel vlastní soutěži, se představili vítězové loňského ročníku
Ceny JJ s novými díly. Byly jimi Márta Ladzjánszki s dílem Flame,
Dora Hoštová a její Bio-Graf a Dagmar Chaloupková – „X“.
Cena Jarmily Jeřábkové zavazuje každého choreografa k vytvoření dvou
děl – volné kompozice a choreografie na hudbu povinného skladatele.
Jsou to skladatelé české moderny. Skladatelem letošního ročníku byl
Luboš Fišer. Skladatel pro příští rok bude ředitelkou konzervatoře a
zakladatelkou soutěže Evou Blažíčkovou vyhlášen při slavnostním
závěrečném večeru, v němž se představí noví vítězové. Jsou jimi Klára
Alexová z české republiky za duet Hidden Rooms (spolu s
Terezou Lenerovou) a sólo K13OMNATA. Mezinárodní porota
ocenila její schopnost vytvořit silnou a napínavou atmosféru, velkou
tělesnost jejího projevu a celkový tanečně-divadelní koncept. Druhou
cenu získala Katerina Papageorgiou z Řecka za sólo Ostia a
duet Noose. Šlo o zralý taneční a choreografický projev,
zejména při práci s hudbou Luboše Fišera (15 listů z Dürerovy
Apokalypsy), kdy dokázala pohybovou akcí předjímat dramatické vpády
hudby a vytvářela tak situace plné napětí. Třetí cenu získala Milena
Ugren Koulas z Kypru za While walking, kdy před diváky
předstala jako novodobá bakchantka, posedlá a zároveň mající plně pod
kontrolou své tělo. Slavnostní večer bude doplněn jak je na soutěži
zvykem exkluzivním koncertem z díla skladatele L. Fišera. Provede ho
houslista Ivan Štraus a Zemlinského kvarteto.
Letošní ročník soutěže o Cenu Jarmily Jeřábkové byl jeden z
nejúspěšnějších a naplnil ideu zakladatelky vybudit mladé
choreografické síly „nové Evropy“.
26.listopadu 2007
Cena
Jarmily Jeřábkové 2006
mezinárodní choreografická soutěž pro původní taneční tvorbu sedmý
ročník 2006
Ve dnech 24. – 27. 11.
2006 se v prostorách Konzervatoře Duncan centre a Divadla Duncan
Centre, konal 7. ročník mezinárodní choreografické soutěže Cena
Jarmily Jeřábkové.
V konkurenci tvůrců z Arménie, České republiky, Maďarska, Polska,
Rumunska, Turecka a získali v letošní soutěži ocenění mezinárodní
poroty tvůrci z České republiky a Maďarska. Dagmar Chaloupková z
České republiky získala 3. cenu, Marta Ladjanszki z Maďarska a Dora
Hoštová z České republiky se podělily o 1 a 2 cenu.
Podstatným rysem soutěže je její povinná část - dílo inspirované
hudbou českého hudebního skladatele druhé poloviny 20.století, kterým
byl v letošním roce skladatel Jan Novák. Výjimečnou událostí
se stal závěrečný večer soutěže, kde kromě uvedení vítězných děl,
zazněl koncert z díla Jana Nováka v provedení jeho dcery, flétnistky
Clary Novakové, žijící v Paříži.
Skladatelem pro příští ročník soutěže byl zakladatelkou soutěže
Evou Blažíčkovou vyhlášen Luboš Fišer.
Soutěž, kterou od roku 1999 organizuje občanské sdružení Cena Jarmily
Jeřábkové a pražská Konzervatoř Duncan centre, je určená tanečníkům a
choreografům do 35 let věku z oblasti současného tance a tanečního
divadla ze zemí středoevropského a východoevropského regionu. Soutěže
se dosud zúčastnili, kromě umělců z ČR a Slovenska, tvůrci z Maďarska,
Polska, Slovinska, Litvy, Lotyšska, Estonska, Bulharska a Rumunska.
Podrobné informace o programu soutěže najdete na http://www.duncanct.cz/.
Cena
Jarmily Jeřábkové 2005
Zpráva z šestého ročníku soutěže Cena Jarmily Jeřábkové
Slavnostním vyhlášením výsledků a koncertem skončila 14. 11.
choreografická soutěž o Cenu Jarmily Jeřábkové 2005.
Soutěž je určena mladým choreografům z
oblasti současného tance a tanečního divadla do třiceti pěti let ze
střední a východní Evropy. Soutěží se dvěmi rozdílnými choreografiemi.
Volnou skladbou, kompozicí v rozsahu 10 – 30 min., která není starší
než dva roky a novou, pro soutěž vytvořenou choreografií inspirovanou
hudbou českého současného hudebního skladatele, který je pro
jednotlivé ročníky vyhlášenou osobností.
Cílem soutěže je probudit ve zdejších
mladých tanečních tvůrcích vědomí vzájemných kulturních vazeb,
společných kořenů a historické skutečnosti a přispět k nastartování
jejich tvůrčí kariéry.
Cena Jarmily Jeřábkové vždy
začíná slavnostním koncertem loňských vítězů, kteří uvedou svá nová
díla a končí slavnostním vyhlášením vítězů letošního ročníku. Na
závěrečném večeru vedle vítězných choreografií je provedena i
koncertně hudba „povinného“ českého skladatele pro dotyčný rok. Letos
jím byla Sylvie Bodorová.
Mezinárodní porota rozhodla takto:
1. cena byla udělena Lence Bartůňkové z České republiky, která se představila jako zralá umělkyně s jasným a přesně artikulovaným záměrem i provedením a má schopnost vytvořit umělecké dílo, které je uzavřeným universem samo v sobě. Soutěžila volnou skladbou Cafe (choreografie a tanec Lenka Bartůňková, hudba Yvonne Printemps, kostým Mariana Jamníková) a skladbou Libera me (choreografie a tanec Lenka Bartůňková, hudba Sylvie Bodorová, Kostým Mariana Jamníková).
2. cenu získal Filip Canov z České republiky. Tento soutěžící překvapil svým nervním projevem, ustavičným tvořivým vzrušením. Jeho tělo a mysl produkovalo stále nové nápady a vzněty.
3. cenu získal Gregorz Paňtak z Polska. Zkomponoval a kultivovaně provedl především skladbu The Longing (choreografie Gregorz Paňtak, tanec Ewelina Kubot a Gregorz Paňtak, hudba Sylvie Bodorová, kostýmy Elžiběta Paňtak).
Ve slavnostním závěrečném koncertu vystoupil jako host s provedením skladeb Sylvie Bodorové komorní orchestr Quattro pod vedením Marka Štilce.
Cena
Jarmily Jeřábkové 2004
TISKOVÁ ZPRÁVA
V branickém Duncan Centru
proběhl pátý ročník soutěže o Cenu Jarmily Jeřábkové, určené mladým
choreografům ze střední a východní Evropy. Letos se jí zúčastnili
mladí umělci z České republiky, Lotyšska, Maďarska, Polska a
Slovenska. Celkem se letos soutěže zúčastnilo čtrnáct choreografů.
Specifikou této soutěže je, že se otvírá pro stále širší okruh
východoevropských zemí. Soutěžící se účastní dvěmi kompozicemi, volnou
a povinnou; povinná je vždy na hudbu moderního českého skladatele.
Letos vybrala ředitelka konzervatoře Duncan Centre a iniciátorka
soutěže paní Eva Blažíčková skladatele Jana Hanuše in memoriam. V
rámci soutěže proběhla pod vedením ředitelky Konzervatoře Duncan
centre Evy Blažíčkové choreografická dílna určená účastníkům soutěže.
Původně plánovaná choreografická dílna ( 8.- 12. listopadu) , kterou
měla vést členka mezinárodní poroty Trude Cohne z Holandska, se
neuskutečnila vzhledem ke její náhlé zdravotní indispozici (zlomená
noha).
První cenu udělila mezinárodní porota, v níž byly zastoupeny
Spojené státy, Velká Británie a Česká republika maďarské choreografce
Martě Ládjanszki za sólové kreace One a Image
(s hudbou Jana Hanuše). Tato nekonformní, zároveň hluboce intuitivní i
přísně důsledná choreografka pracuje bez slitování se svým tělem,
které má zároveň pod naprostou kontrolou. Exponuje tělo kontroverzně a
provokativně. Druhá cena byla udělena Janě Vránové za
choreografii Katharze a za dílo, inspirované Hanušovýn cyklem
Dřevěný Kristus. Dosud studentka, překvapila zralým ukázněným
projevem, jasnou konturou svých scénických nápadů, lehkými doteky
společenských témat. Třetí cenu obdržela Klára Alexová
za choreografii Že červená je barvou, po které nachová touží
nejvíce a Tak nakonec jste přišel (ve spolupráci s Jitkou
Štecovou). Jako jedna z mála v soutěži vytváří skupinové
choreografie, pracuje s kolektivní dynamikou, opírá se o emoce
scénického světla a barvy.
Eva Blažíčková vyhlásila na závěr soutěže další ročník. V roce 2005
bude Cena Jarmily Jeřábkové otevřená tanečním tvůrcům z Česká
republiky, Slovenska, Polska, Maďarska, Slovinska, Litvy , Lotyšska ,
Estonska, Bulharska a nově z Rumunska. Autorem hudby pro povinné
skladby na pro příští rok je skladatelka Sylvie Bodorová. Soutěž i
všechna doprovodná představení (viz. Program) byla otevřena široké
veřejnosti.
Cena
Jarmily Jeřábkové 2003
TISKOVÁ ZPRÁVA
V pondělí 17. listopadu
byly na taneční Konzervatoři Duncan centre uděleny ceny v soutěži,
která nese jméno naší legendární moderní tanečnice. Soutěže, která je
určena pro každoročně se rozšiřující kruh mladých umělců ze střední a
východní Evropy, se letos zúčastnili choreografové z České republiky,
Slovenska, Slovinska, Maďarska, Polska, Lotyšska. Soutěžní
choreografie jsou dvě - volná a povinná skladba; tato je vždy vázána
na dílo určitého soudobého českého skladatele. Letos tímto skladatelem
byl Marek Kopelent, který shodou okolností krátce předtím obdržel
státní cenu (respektive Cenu ministerstva kultury, jak zní oficiální
název) za hudbu.
Mezinárodní porota, složená ze zástupců Spojených států, Velké
Británie, Francie a České republiky, rozdala ocenění, doprovázená
peněžním příspěvkem na novou tvorbu mladých choreografů. Šly do
Maďarska, do Slovenské republiky a Polska. První cenu získala Katalin
Inhof za choreografii Stávající se obrazem a
choreografii Blesk na hudbu Kopelentova Smyčcového kvarteta
č.3. Porota ocenila ucelenost jejího názoru i tanečního projevu, sílu
sólového projevu, která naplňuje prostor, pozorné přilnutí k hudbě,
výrazné frázování a subtilní způsob, jakým mísí vlivy flamenga a
současného tanečního výrazu.
Druhou cenu si odnesl Jaro Viňarský ze Slovenska, který již
byl v minulosti na Ceně JJ oceněn. Zejména byla ceněna jeho volná
choreografie Nikdy nezalitý čaj, ale i jeho skladba povinná -
Rozhodnutí na hudbu Kopelentova Smyčcového kvarteta č.4 patřila
k nejzajímavějším interpretacím (s pomocí masky vyjádřil kontrast
společensky rituálních, závazných, pochodových a naopak niterně
zranitelných motivů hudby). Ve volné skladbě pak porota ocenila
odvážně intimní téma, choreograficky skvělé partie, pokud jde o
koncept i kvalitu pohybu, prolnutí tance s pohyby každodenního života
a smysl pro prostor.
Třetí místo obsadila Malwina Rzonca s volnou skladbou Sen
a povinnou Trio pro jedno tělo, mysl a duši na hudbu
Kopelentova Smyčcového kvartete č.3. Porota ocenila originalitu, ba
excentričnost pojetí, schopnost vyvolat v divákovi paletu obrazů,
jakož i výtvarnou čistotu díla.
Zvláštní zmínku porota věnovala ještě nejmladší účastnici soutěže,
šestnáctileté studentce Taneční konzervatoře v Praze Evě Kolářové,
která překvapila neobyčejně muzikálním projevem v provedení Smyčcového
kvarteta č.4 Marka Kopelenta, zralou usebraností a dětskou křehkostí
ale zároveň i precizností pohybu.
Paní ředitelka Konzervatoře Duncan centre Eva Blažíčková vyhlásila při
příležitosti slavnostního ukončení soutěže další ročník, kdy bude
okruh zvaných rozšířen o mladé bulharské choreografy. Skladatelem pro
povinný program bude Jan Hanuš.
Cena
Jarmily Jeřábkové 2002
mezinárodní soutěž pro původní taneční tvorbu
Od 15. do 18. listopadu se
v divadelním sále Konzervatoře Duncan centre uskutečnil třetí ročník
choreografické soutěže pro mladé choreografy o Cenu Jarmily Jeřábkové.
Soutěže se zúčastnili mladí choreografové a tanečníci z Čech,
Maďarska, Polska Slovenska a Slovinska. Každý rok soutěž rozšiřuje
svůj teritoriální okruh ve střední a východní Evropě. Každý rok také
přichází v povinné choreografii (každý účastník se představí dvěma
skladbami - volnou tvorbou a povinnou choreografií) nové jméno českého
moderního skladatele vážné hudby; letos jím byl Otmar Mácha.
Mezinárodní porota ve složení: předsedkyně poroty Nina Vangeli (ČR),
Eva Blažíčková, (ČR), Jana Návratová (ČR), Elizabeth Le Quesne (Velká
Británie), Julia Ritter (USA), rozhodla takto:
Vítězem se stal v letošním ročníku choreograf z Maďarska Ferenc Fehér,
který představil v soutěži autorská sóla Avondo a Pictures in Black
and White. Porota ocenila čistotu jeho dynamické tělesné kresby, práci
s prostorem i detailem a schopnost navázat dialog s obtížnou hudební
skladbou.
Druhá cena putuje do Slovinska díky zejména díky prezentaci volné
choreografie Three Sisters Mojcy Majcen, Anky Rener, a Alexandry
Vučkovič. Jejich přínos porota shledala v energickém choreografickém
gestu, členité, ale pevné kompozici a zároveň zachování dívčí
upřímnosti.
Třetí cena byla překvapením, neboť ji získali netanečníci studenti
alternativní větve DAMU: Tomáš Měcháček, Tomáš Jeřábek, Tomáš Bořil.
Ti nastavili svým non-dance stylem, zejména v choregrafii MATAPA
ironické zrcadlo tanečnímu afektu.
Letošní soutěž bude ukončena slavnostním večerem. Zde zazní za
přítomnosti skladatele v koncertním provedení Žesťového kvinteta
skladba Otmara Máchy Partita pro žestě a rovněž se představí oceněné
opusy soutěže. V rámci slavnostního zakončení bude vyhlášeno zadání
dalšího ročníku Ceny Jarmily Jeřábkové 2003. Povinným skladatelem
druhé části zadání soutěže bude český hudební skladatel Marek
Kopelent. Čtvrtý ročník bude rozšířen o účastníky z pobaltských
republik: Litvy, Lotyšska a Estonska.
Cena Jarmily Jeřábkové
2001
mezinárodní soutěž pro původní taneční tvorbu
Ve dnech 16. - 19.
listopadu se v divadelním sále pražské konzervatoře Duncan Centre
konal druhý ročník choreografické soutěže pro mladé tvůrce do
pětatřiceti let Cena Jarmily Jeřábkové. Slavnostní zahájení s se
konalo za přítomnosti skladatele Petra Ebena a jeho choti. Petr Eben
byl v letošním roce vybrán jako skladatel, jehož hudba musí být
závazně použita v jedné části soutěžního programu. Představili se při
něm vítězové loňského ročníku Kristýna Boková (Česká republika, loňská
1. cena), Soňa Kupcová (Česká republika, 2. cena) a Tomáš Krivošík
(Slovenská republika, 3. cena), kteří nezklamali důvěru poroty, v ně
vkládanou a potvrdili své kvality ve skladbách Vnůtorná zpráva (T.
Krivošík), Tetel (K. Boková) Možné úmrtí (S. Kupcová).
V tomto roce se zúčastnilo dvanáct choreografií tvůrců ze tří zemí,
Slovenské republiky, Maďarska a České republiky. Mezinárodní porota ve
se rozhodla neudělit první cenu, druhá a třetí cena byly ex aequo
uděleny Martě Trpišovské z České republiky za choreografie Ve jménu
veřejném (na Nedělní hudbu Petra Ebena) a Masculator (na hudbu Kinok a
Winton Marsailles) a Jaroslavu Viňarskému ze Slovenské republiky za
kreaci Sorton (hudba John Purcell, Dances of the World) a Posledný
(Petr Eben, Two Choral Phantasies for Organ). U obou mladých tvůrců
porota shodně konstatovala, že jde o slibné choreografy, jejichž práce
zasluhuje podporu a povzbuzení.
Marta Trpišovská, absolventka konzervatoře Duncan Centre ukázala dvě
stránky svého talentu, potřebu vyjádřit se ke stavu světa se svou
malou apokalyptickou sondou bytostí pokrytých civilizačním popílkem
mezi sklenicemi zavařeniny pohřební barvy na jedné straně, tak humor v
obrazu zesměšňujícím mužské stereotypy chování - s vstřícnou a
sebeironickou pomocí svých mužských kolegů tanečníků - na straně
druhé. Jaroslav Viňarský, student choreografie na VŠMU v Bratislavě,
přinesl na jeviště jak odvahu ventilovat témata intimní, ba
nejintimnější, s příměsí dětské hravosti (scéna sexu s velkým plyšovým
medvědem), tak přesně artikulovaný taneční výraz.
Vítězové obdrží peněžitou odměnu, která má být použita na jejich nový
choreografický opus, který Praha uvidí za rok u příležitosti
slavnostního zahájení dalšího ročníku Ceny Jarmily Jeřábkové.
Cena Jarmily Jeřábkové
2000
mezinárodní soutěž pro původní taneční tvorbu
Ve dnech 17. 11. – 20. 11.
2000 se v prostorách divadelního sálu Konzervatoře Duncan centre
uskutečnil první ročník choreografické soutěže Cena Jarmily Jeřábkové.
Tato soutěž je určena mladým choreografům z oblasti současného tance a
tanečního divadla do třiceti let. První ročník byl vyhlášen pro
taneční tvůrce z České republiky, Slovenska a Maďarska. Zadáním
soutěže je vytvoření dvou choreografií: I. volná tvorba, II.
choreografie vytvořená na hudbu českého hudebního skladatele klasické
hudby druhé poloviny 20. století. V zahajovacím ročníku Ceny Jarmily
Jeřábkové to bylo dílo Bohuslava Martinů. Pro první ročník byl tímto
autorem Miloslav Kabeláč. Choreograf si vybírá skladbu sám z celé šíře
skladatelova díla. Ceny Jarmily Jeřábkové 2000 se zúčastnilo celkem
deset choreografů. Mezi přihlášenými choreografy byli studenti
choreografie na pražské HAMU, studenti Konzervatoře Duncan centre,
studenti VŠMU v Bratislavě a neprofesionální taneční tvůrci.
Přihlášení maďarští choreografové museli svou účast v soutěži z
časových důvodů zrušit.
Dvacet choreografií posuzovala mezinárodní porota ve složení: předseda
poroty Nina Vangeli / ČR (šéfredaktorka časopisu Taneční Zóna), Eva
Blažíčková / ČR (ředitelka Konzervatoře Duncan centre), Germaine
Acogny / Senegal (ředitelka mezinárodní školy pro africký tanec a
taneční výzkum v Senegalu, choreografka, tanečnice), Helmut Vogt /
Německo (taneční producent), Elisabeth le Quesne / Velká Británie
(choreografka, tanečnice, pedagog).
Spektrum presentovaných choreografií bylo velmi pestré. Někteří
choreografové projevili velkou profesionální zralost při zpracovávání
náročné hudby Miloslav Kabeláče, někteří jsou teprve v procesu
hledání. V dne zahájení soutěže 17. 11. se uskutečnil workshop
Germaine Acogny, která vyučovala svou specifickou taneční techniku
vycházející z afrického tance. Tento workshop, stejně jako presentace
všech soutěžních choreografií i ostatní doprovodné akce, byl otevřený
veřejnosti. Téhož dne ve 20 hodin proběhlo v divadle Duncan centre
představení nových choreografií vítězů ze zahajovacího ročníku soutěže
Cena Jarmily Jeřábkové 1999. Petra Púčiková / ČR, Kristýna Celbová /
ČR a Jozef Fruček / SR představili veřejnosti své nové choreografie,
které vznikly na základě finančního ocenění v roce 1999.
Ohlas publika na celou skladbu večera byl velmi příznivý. Pořadatelé
soutěže chtějí celý tento večer reprizovat na jaře 2001 v divadle
Duncan centre. Osmnáctého listopadu se v divadle Duncan centre
uskutečnila velkoplošná videoprojekce prezentující školu pro africký
tanec a taneční výzkum v Senegalu, sestřih z tanečních projektů, které
v této škole dělala německá choreografka Susane Linke a izraelský
choreograf Avi Käiser, dokument o historii a současnosti místa
zasvěceného tanci Jacobs Pillow v USA.
Cena Jarmily Jeřábkové 2000 byla završena 20. 11. ve 20 hodin v
divadle Duncan centre, kde proběhlo veřejné vyhlášení výsledků prvního
ročníku soutěže, koncert klavírních skladeb Miloslava Kabeláče v
interpretaci Daniela Wiesnera a představení vítězných choreografií.
Všechny tři veřejné produkce v uskutečněné v divadle Duncan centre v
období soutěže měly velmi dobrou návštěvnost. Workshop Germaine Acogny
měl více jak stoprocentní účast. Toho, že všechny soutěžní
choreografii byly také otevřeny veřejnosti využili diváci z řad přátel
i příbuzných soutěžících, ale i odborné veřejnosti a tisku. Ocenění
choreografové byli honorováni cenami ve výši 50 000 Kč, 20 000 Kč a 10
000 Kč. Tyto ceny jsou smluvně vázány na vytvoření nového tanečního
projektu, který bude veřejnosti představen při příležitosti druhého
ročníku Ceny Jarmily Jeřábkové v listopadu 2001.
Cena Jarmily Jeřábkové 2001 je vyhlášena pro taneční tvůrce z oblasti
současného tance a tanečního divadla do třiceti let z České republiky,
Slovenska, Maďarska a Polska. Výrok poroty Mezinárodní porota ve
složení: Germaine Acogny (Francie, Senegal), Eva Blažíčková (Česká
republika), Elisabeth le Quesne (Velká Británie), Helmuth Vogt
(Německo) předsednictvím Niny Vangeli (Česká republika) udělila ceny v
prvním ročníku soutěže pro mladé choreografy do třiceti let Cena
Jarmily Jeřábkové. Cílem této soutěže je podpořit současnou taneční
tvorbu v zemích bývalého východního bloku. Letos byla účast nabídnuta
mladým choreografům ze Slovenska, Maďarska a České republiky. V
následujících ročnících má být oslovován stále širší okruh zemí – v
příštím roce přibudou Poláci. Soutěž má dvě části: volnou tvorbu a
kompozici na hudbu moderního českého skladatele. V letošním roce to
byla hudba Miloslava Kabeláče.
První cenu obdržela Kristýna Boková (Česká republika) za choreografii
Byl jsem pod stolem (na hudbu L.Janáčka) a V prázdnotě žití jsem jako
vodní tráva, bez kořene pluji, uchvátí-li mne voda, odpluji mileráda
(na hudbu M. Kabeláče). Porota ocenila zvláštnost, hloubku a
subtilnost vnitřního světa choreografky, který dokázala vyjádřit velmi
úspornými a zároveň čitelnými prostředky s velkým smyslem pro detail.
Ocenila rovněž její cit pro záchvěvy hudby, které dokázala vyjádřit,
aniž ztratila ze zřetele vlastní představu, vlastní odpověď na hudební
podnět.
Druhá cena byla udělena Soně Kupcové (Česká republika) za choreografie
39-45 (na hudbu ze Spilbergova filmu Schindlerův seznam) a Saída Inéš
na Kabeláčovu hudbu. Choreografka zaujala obsedantním a hluboce
prožitým tématem války, který podala velmi zralou a bezohledně
dynamickou taneční formou.
Třetí cenu získal Tomáš Krivošík ze Slovenské republiky s duetem V nás
(hudba mix) a choreografií „…“ 2 (hudba M.Kabeláč). Slovenský
choreograf zaujal schopností riskovat, s níž se chopil motivů
každodenního života, přičemž projevil smysl pro absurdní vidění světa.
Ve slavnostním úvodním večeru se představili loňští vítězové, Petra
Púčíková, Kristýna Celbová a Jozef Fruček, kteří v nových
choreografiích (k jejichž vytvoření je ceny zavazovaly) plně
ospravedlnili naděje, do nich vkládané.
Zahajovací ročník 1999
Ve dnech 11. – 14.
listopadu 1999 se v prostorách divadla Konzervatoře Duncan centre
uskutečnil zahajovací ročník nové mezinárodní choreografické soutěže
Cena Jarmily Jeřábkové. Tato soutěž je určena pro choreografy a
tanečníky z oblasti současného tance a tanečního divadla do třiceti
let. Zahajovací ročník byl koncipován pro české a slovenské umělce.
Mezi přihlášenými účinkujícími byli studenti z českých a slovenských
tanečních konzervatoří, mladí taneční pedagogové z uměleckých škol se
svými soubory i neprofesionální tanečníci. Spektrum soutěžních
choreografií bylo proto veliceširoké a bylo také zajímavou
konfrontací.
Díla mladých choreografů posuzovala mezinárodní porota ve složení:
Nina Vangeli / ČR (předsedkyně poroty), Eva Blažíčková / ČR (ředitelka
Konzervatoře Duncan centre), Anka Sedlačková / SR (Asociácia súčasného
tanca), Christine McNuts / USA (tanečnice, choreografka), Aleš Březina
/ ČR-hudební poradce (muzikolog, tajemník Nadace Bohuslava Martinů).
Soutěž probíhala v těchto kategoriích:
1. původní choreografická tvorba sólová nebo skupinová – volná tvorba
2. původní choreografická tvorba inspirovaná českou hudbou 20.
století.
Každý ročník bude mít jednoho„povinného autora“. Pro zahajovací ročník
to bylo dílo Bohuslava Martinů. V dalším ročníku soutěže bude tímto
autorem Miroslav Kabeláč. Tři vítězní choreografové byli odměněni
peněžní částkou ve výši 50 000 Kč, 20 000 Kč a 10 000 Kč. Tytočástky
jsou striktně vázány využitím na další projekty oceněných tvůrců.
Taneční projekty vzniklé na základě ocenění v tomto ročníku soutěže,
byly představeny veřejnosti při příležitosti dalšího ročníku Ceny
Jarmily Jeřábkové v listopadu roku 2000. Systémem udílených finančních
cen bude tato soutěž pro mladé nadané umělce možností a pomocí
pokračovat v nastoupené cestě.
V rámci soutěže byla také čestnou porotou, složenou z českých
tanečních teoretiků a umělců, udělena Cena časopisu Taneční Sezóna.
Profil laureáta této ceny choreografa a tanečníka ze Slovenska Jozefa
Fručeka přinese Taneční sezóna ve svém prosincovém čísle a bude jeho
profesionální taneční cestu sledovat celý rok. Součástí soutěže bylo
veřejné představení jednoho z nejvýraznějších maďarských tanečních
souborů Compagnie Yvette Bózcik. Představení se uskutečnilo v den
zahájení soutěže ve čtvrtek 11. 11. ve 20 hod. Chceme, aby se
vystoupení prestižního souboru ze soutěžní země stalo tradicí.
Pro rok 2000 plánujeme na zahájení soutěže vystoupení choreografů z
Polska. V roce 2001 bude pak soutěž rozšířena i na účastníky z Polska.
Čtrnáctého listopadu se proběhlo v divadle Konzervatoře Duncan centre
veřejné představeníšesti vítězných choreografií a koncert skladeb z
díla Bohuslava Martinů. Osmnáctého listopadu byli dvě choreografie
vytvořené pro soutěž Cena Jarmily Jeřábkové uvedeny na mezinárodním
festivalu čtyři + čtyři dny v pohybu. Vybrané choreografie vytvořené
na hudbu Bohuslava Martinů zaujaly porotu svou choreografickou
vyspělostí a invenčností natolik,že se po dohodě s Nadací Bohuslava
Martinů uskutečnilo 11. 12. 1999 v divadle Duncan centre speciální
představení pěti těchto choreografií. Představení bylo zařazeno jako
bonus v rámci Festivalu Bohuslava Martinů 1999. O tyto choreografie
již projevily zájem pořadatelé pravidelných oslav Bohuslava Martinů,
které se budou konat v Poličce na jaře roku 2000.
VÝSLEDKY CENY JARMILY JEŘÁBKOVÉ 1999
První cenu udělila mezinárodní porota Petře Púčíkové. Petra projevila
ve své volné choreografii silný smysl pro vytvoření výrazného a
komunikativního obrazu, Na malé ploše stvořila uzavřený ačitelný,
ozvláštněnou atmosférou se chvějící obraz.. Citlivě odeznívala hudbu,
která se velmi ústrojně pojila s jejím choreografickým záměrem.
Nezůstala u této jedné polohy, nýbrž ve své druhé choreografii
překvapila skrytou výbušností překvapivé imaginace, která dává
zahlednout skryté a mnohovrstevné hloubky tvořivého chaosu. Zde se
pouští do riskantního dobrodružství s bezohledností a odvahou, které
překvapily. Třesoucí se kolotočová houpačka jejího talentu vyvolává
silnou zvědavost na její další vývoj.
Druhá cena byla udělena Kristýně Celbové. Oceňujeme, že ukázala dvě
tváře svého talentu, tvář ironickou i tvář tragicky patetickou. Tato
mladá choreografka se vyznačuje velkou čistotou stylu a důstojností
tanečního projevu. Má silné výtvarné cítění, prostor zvládá
jednoduchými a účinnými výtvarnými prostředky, jednoduchým řešením
dokáže dát téměř okamžitě vzniknout silnému divadelnímu obrazu. Každý
prostředek, ať jde o pohyb či použití hudby, je aktem z nezbytí. Tato
choreografka čistým kaligraficky vypuštěnýmšípem míří do nejhlubších
vrstev duše.
Třetí cenu získal Jozef Fruček ze Slovenské republiky. Získal si
porotu i publikum svým záludným smyslem pro humor, schopností být
silně přítomen na jevišti a navodit spikleneckou komunikaci s
publikem. Jeho drobné paradoxy a zvraty, jeho tahání muziky zašosy a
fousy vnesly do soutěže ducha provokace, který je také duchem obnovy
tanečního myšlení, kterou vítáme a hledáme.